тел. 067-465-49-09

тел. 067-465-49-59

Точка зору: війна дронів у сільському господарстві закінчилась. І вони програли.

 Стаття Бена Джонсона, експерта з точного землеробства компанії Ag View FS in Princeton, IL. викликала жваву дискусію у США і навіть сколихнула хвилю обурень. Ера дронів закінчується? Принаймні, автор схильний вважати, що так, хоча чимало його колег з ним не погоджуються. Ми ж впевнені – у точному землеробстві важливі не лише інструменти, які застосовується, а й кваліфікаційний рівень фахівців, що з ними працюють. Це запорука бажаного результату. Далі – точка зору Бена Джонсона.

Якщо ви вважаєте, що аерофотозйомка є рішенням всіх ваших проблем – ви програєте, і програєте багато. Але перш ніж ми заглибимося в це питання, давайте прогуляємося провулками пам’яті до весни 2014. Тоді здавалося, що всі і всяк завойовують небо своїми новесенькими дронами. Це був «мейнстрім» і раптом за одну ніч виникли десятки компаній, які створювали і продавали дрони.

imagesДійсно, я пам’ятаю, як побував на дні поля в Декатурі, штат Іллінойс, на якому зібралося десятки компаній зі своїми дронами, а також сотні інших фахівців сільського господарства. Дрони, які демонстрували того дня, варіювалися від рівня ледь вищого за саморобний, аж до військового. Деякі системи здавалися дуже складними, деякі – простішими. Це була надзвичайно цікава подія і здавалося, що майбутнє дронів дуже яскраве.

Перенесемося вперед на кілька років  – і лише дві чи три компанії з учасників тієї події досі є гравцями у бізнесі дронів. Сьогодні компанії, що спеціалізуються на дронах, виконують, здається, просто фантастичну роботу, створюючи аерофотознімки за допомогою літальних апаратів, і використовуючи таке ж неймовірне програмне забезпечення, щоб поєднати їх у чомусь справді дієвому для аграріїв. Однак, незважаючи на всі ці чудові технології, є деякі досить вагомі обмеження у перетворенні цих технологій в комерційно успішну програму.

По-перше, давайте визнаємо, що важлива інформація, зібрана аерофотозйомкою, це NDVI зображення. Це дуже важливо, адже ми можемо виявити проблеми на полі, перш ніж вони стануть помітні неозброєним оком, а отже маємо можливість вирішити їх, мінімізуючи втрати врожаю, а в ідеалі максимізуючи наш потенційний прибуток. З огляду на це, кінцевою метою є збір NDVI зображень у потрібний час і перетворення їх у данні, які можна чим  швидше і ефективніше використати на полі.

У питанні з дронами, є деякі серйозні перешкоди на шляху до досягнення даних цілей на тому рівні, на якому можна масштабувати цю справу в успішну бізнес-модель. Тож розглянемо деякі з цих питань:

Ліцензування

У даний час діють закони, які вимагають мати ліцензію для комерційного використання дронів. Хоча отримати ліцензію  не надто складно, є кілька кроків, які треба зробити, та декілька перепон, через які треба перестрибнути, щоб, зрештою, здобути ліцензію від FAA. Ліцензування дійсно хороша річ, оскільки воно навчає операторів дронів таких важливих питань, як повітряний простір, польоти в межах поля зору (якщо ви не отримали відмову), а також інших тем, які забезпечують навички безпечного пілотування. Однак недоліком цього є те, що маючи нуль аеронавігаційного знання, вашим єдиним шансом проходження тестування є дводенний підготовчий курс. Хоча це не так вже й важливе питання, адже існують  деякі дійсно чудові курси, які займуть всього два дні вашого часу.

Логістика і час

Також досить невелика кількість днів на рік придатні для польотів, особливо у той період, коли зібрані дані можна ефективно застосувати на полі. Я живу в штаті Іллінойс і завжди затримуюсь через ті чи інші погодні умови: чи то сильні вітри, які є звичними в Іллінойсі, або хмарність, що створює нерівномірне освітлення над полями. Ці проблеми можуть бути посилені, якщо врахувати час, необхідний для поїздки на кожне поле, відстань між полями, кількість акрів, які треба опрацювати, щоб отримати прибуток, а також той факт, що всі ми маємо обов’язки далеко за межами операцій з дронами. З огляду на це, вікно для збору даних з їх допомогою – обмежене. Враховуючи ситуацію на ринку зерна на сьогоднішній день, надавати цю послугу за доступною для аграріїв ціною стає складним завданням.

Збої

дрон

Шукати збитий дрон у полі – наче шукати голку в сіні

Ще одним ключовим моментом є те, що дрони час від часу зазнають збоїв. Деякі моделі і/або оператори, як правило, мають на ліку більше збоїв, ніж інші, але якщо ви читаєте це та мали досвід управління дроном і прекрасно знаєте, що у вас в певний момент трапився збій, чи визнаєте ви це? Я сам провів багато спекотних літніх днів на кукурудзяному полі у пошуках своїх збитих дронів. Слово «печальний» навіть і близько не описує той досвід.

На даний момент я можу з упевненістю сказати, що хід на кшталт: «Привіт усім, подивіться, яка класна техніка у мене є! Я не зовсім впевнений, що вона додала якусь цінність до кінцевого результату, але це просто так круто!» – вже не пройде. Тепер, коли це нововведення притерлося, ми повинні вникнути в деталі, збираючи та аналізуючи NDVI зображення у великому обсязі та за низької вартості для фермера. З огляду на це, збирати NDVI з дрона рівнозначно використанню ножа у перестрілці. Тож давайте говорити про інші засоби для отримання цих даних.

Літаки

Літаки мають кілька різних переваг у порівнянні з дронами. По-перше, вони можуть законно працювати на висоті більш ніж 400 футів (122 м) , а це означає, що ширини полоси огляду достатньо, аби не повторювати виліт кілька разів. По-друге, час їх польоту набагато довший, аніж у дронів. Лише за цими двома факторами, літаки можуть охопити значно більше акрів за день у порівнянні з дронами.

Супутники

Space

SpaceX Falcon 9 

Від супутників є користь, але вони також мають багато обмежень. Якщо хмарність буде зберігатися кожні 10-16 днів, коли супутник перебуває у відповідному положенні на своїй орбіті, щоб сфотографувати ваше поле, то вам просто не пощастило в цьому раунді. Зображення не настільки високої якості, як ті, що отримані від безпілотних літальних апаратів і дронів, але вони можуть бути корисними для загальних спостережень на рівні цілого поля. Захоплюючі речі відбуваються в авіаційно-космічній промисловості просто зараз і нові компанії, такі як SpaceX, Virgin Galactic і Blue Origin значно знижують ціну запуску ракет у космос за рахунок створення апаратів, які можуть повторно використовуватись кілька разів. Це в кінцевому рахунку означає, що більша кількість нових супутників може бути виведена на орбіту за короткий період часу, що може забезпечити більше можливостей для вищої якості зображення. Хоча реалізація цього займе деякий час, все ж майбутнє супутникових знімків здається багатообіцяючим.

Не зрозумійте мене неправильно, я не хочу звучати як повний дрононенависник. Я просто думаю, що вони мають своє місце в якості інструменту для отримання RGB фотографій з питань, які ми не можемо побачити з землі та повинні одразу з’ясувати. Але дрони зараз не є ідеальним засобом, щоб отримати реальні, дієві NDVI дані під час прийняття рішень за економічно доцільною ціною. Я бачу дуже правильний аргумент для використання дронів у високовартісних спеціальних культурах; але у зв’язку з сьогоднішнім депресивним станом зернових ринків, масштабувати програму використання дронів на Середньому Заході досить важко.

Можливо, одного дня дрони знову увійдуть в моду. Я про те, що технології, безумовно, здатні зробити деякі цікаві речі, але законодавча частина робить цю можливість досить примарною у найближчому майбутньому. Тож поки ми повинні бути реалістами стосовно того, як ми отримуємо NDVI аерофотознімки, за який час і чи економічно ефективним чином, і дрони тут не найкраща відповідь.

Щодо мене, в цьому році я застосую системний підхід за рахунок включення до моєї програми повітряної зйомки дронів, безпілотних літаків і супутників, використовуючи сильні сторони кожної платформи. Тож я буду запускати дрони в цьому році, але це буде дуже невелика частина моєї загальної програми аерофотозйомки виключно для RGB зображень.

 Джерело: www.precisionag.com